NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-13
Skrivet av: Karin Mattsson skrivet 2006-05-05, 19:23
Torbjörnsbarn i Otterstad
 
Jag undrar om någon vet om det fanns flera Torbjörn i Otterstad(och Senäte) undet 1600-talet och början av 1700-talet. Bland mina anor finns bl.a. en Per Torbjörnsson född ca 1660. Han gifter sig 1695-10-27 i Otterstad med Elin Bengtsdotter. De får minst sex barn mellan åren 1696 och 1715:
Marit 1696-12-04 död 1758-05-11
Bengt
Ingrid
Brita
Jon
Joen?
Min ana är Marit. Jag har i DISBYT sett att några andra har Marit och Per som anor.
 
Det jag nu undrar över är vilka är föräldrar till Per?
 
Jag har genom lusläsa kyrkböckerna för denna tid hittat en Torbjörn Bengtsson i Tranbergstorpen. Han är ofta dopvittne och några gånger står också Torbjörn Bengtssons son Per som dopvittne = en Per Torbjörnsoon. Ibland finns drängen Per Torbjörnsson som dopvittne.  
 
Om det varit så att Per stått som dräng i Tranbergstorpen vid vigsel 1696 hade jag nog ansett att Torbjörn Bengtsson var hans far. Men nu står Per som dräng i Prästgården(om jag läst rätt).
Torbjörn Bengtsson finns också med i DISGEN men inte ihop med Per. Torbjörn finns med som make nr 2 till Marit Nilsdotter som dör 1790 i Otterstad.
Han gifter sedan om sig 1691 med Karin Svensdotter enl. vigselboken eller Andersdotter när hon står som dopvittne. Vad jag kan se får de inga barn tillsammans.
 
Det finn fler personer med en far som heter Torbjörn:
Anna
som står som piga i Tranbergstorpen när hon gifter sig 1694.
Ingrid
från Tranbergstorpen vid vigsel 1685
Johan
som Bengt Torbjörnsson i Larsbäck är fadder till hans barn liksaom Torbjörn Bengtsson i Traneberg
Björn
där Per är dopvittne liksom Torbjörn Bengtssons hustru Karin Andersdotter
Rätt ofta är Torbjörn, Per, Bengt, Ingrid dopvittnen två eller flera till samma barn.
Det är lite klent förstår jag att dra slutsatser av. Just därför undrar jag om någon mer funderat kring ett eventuellt släktskap mellan dessa personer. Jag tror (men det är inte mycket värt....) att Torjörn är far till Per, Björn, Johan, Anna och Ingrid (finns en Elin också)och att deras mor är Marit Nilsdotter.  
marit och Torbjör har gift sig efter Marits förste man Sven Torsson dör enligt Thage Petrusson DISGEN dör Sven 1670.
I så fall är Pers ålder i dödboken fel med ca ca år.
Eller förekommer det att barnen byter efternamn när mamman gifter om sig - det har jag aldrig sett.
Nu ska jag njuta av vårvädret men hoppas att förståss att någon av er som känner till dessa personer tar ett pass vid datorn och ser min fråga.
 
Hälsningar från en hoppfull
Karin M