NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-13
Skrivet av: Susanne Svernhagen skrivet 2006-09-03, 17:36
Hej Lars!
 
Jag satt idag och tittade i en gammal bok jag köpt på ett antikvariat Lurel och Smesa av Arnold Lidaräng. Jag kom ihåg ditt inlägg då jag såg det här:
 
Kollektiva benämningar:
Flertalet binamn är individuella, de betecknar endast en person. Som sådana fyller de en viktig social funktion. De preciserar och kompletterar de officiella personnamnen och gör dessa mera användbara som kommunikationsmedel mellan människorna i en bygd eller i en stad.
 
Det finns emellertid också benämningar som avser flera personer. De kan gälla medlemmar av samma familj eller släkt, invånare i en gård, en by eller en socken. Ex Svassara invånarna i gården Svassviken.
 
Dessa benämningar räknas inte som binamn i gängse mening. Men de bildas på liknande grunder som individuella binamn. De kan också användas invividuellt i sin singulara form, t ex när man talar om en person som tillhör den eller den byn, släkten etc. Ex en Svassare, en person som tillhör Svassara (Svassarna).
 
Dessa kollektiva benämningar spelar också en ganska viktig roll i människors samvaro och bör finnas med i en allmän beskrivning av det folkliga namnskicket.
 
I samma bok, på sid 190, står också att namnet Svassara står för ortnamnet Svassviken.
 
Detta svarar väl egentligen inte på din fråga men det kanske hjälper dig att komma närmare gåtans lösning?
 
Hälsningar
Susanne