NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 maj, 2012
Skrivet av: Veronica Kronhamn skrivet 2012-05-13, 18:35
Hej Bibbi!
Stort tack för denna information. Alla dessa Lars o Anders på Kålland gör det lite svårt att söka.
 
Här kommer raka spåret från Kerstin Andersdotter född 1780 till min farmors far. Är du intresserad så sänder jag gärna en fil med allt jag funnit hittills.
 
Kerstin Andersdotter. Född 1780 i Nohlängen, Otterstad. Död 1850 i Torpa Skattegård, Sunnersberg.
 
g 1 1803 i Otterstad med Anders Andersson, född 1775 i Lilla Skog, Otterstad.  
( g 2 1818 med Anders Svensson, född 1784 i Råda.)
 
Dotter Greta Andersdotter, barn nr 7 i första giftet, född 1815 i Skog, Otterstad. Död 1886 i Stommen, Gösslunda.
 
Greta gift 1838 i Sunnersberg med Anders Johansson, född 1816 i Lorensberg, Jönslund, Sunnersberg.
Greta levde då i Filsbäck Lillegård med mor, styvfar o syskon.
 
Greta o Anders fick 12 barn varav tre dog tidigt.  
 
Sonen Karl Johan Andersson, född 1853 i Stommen Gösslunda, gifte sig 1879 med Tilda Sofia Larsson, född 1858 i Underbacken, Gösslunda.
Hennes föräldrar var Anders Gustaf Larsson född 1831 i Kasegården, Gösslunda och Kristina Johansdotter född 1834 i Björksäter, Råda.
 
Både Karl Johan med hustru Tilda o hennes föräldrar flyttade till Backa Gård i Lovene, Kållands-Åsaka. Eg skall man väl säga att det var svärfadern Anders Larsson som flyttade dit o blev hem.ägare.
 
Karl Johan o Tilda var min farmors föräldrar.
 
( Informationen funnen i ADs kyrkoböcker.)
 
Hälsningar
Veronica