NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2011
Skrivet av: Jakob Degerfeldt skrivet 2011-01-21, 20:58
Hej!
Jag behöver assistans i ett problem gällande min morfars morfar som gör mig bara mer och mer förvirrad.  
Han hette Anders Wikman, född 1865 i gagnef. När jag sökte upp honom i folkräkningarna dök han upp med namnet Wikman först 1900, då finns en person i hushållet som betecknas mor- Anna Andersdotter född 1829 i Gagnef, Ogift.  
Den enda ogifta Anna Andersdotter havandes en son vid namn Anders född 1865 i 1880 års folkräkning är Måg Anna Andersdotter f 1829. Ingen fader finns i hushållet.  
 
Sonen Anders kallar sig vidare Andersson Tätting 1890 och senare som sagt Wikman 1900.
Detta gjorde mig lite betänksam, visste han att fadern hette Anders?
Men det som gjorde mig ännu mer konfunderad var födelseboken 1865 där Måg Anna Andersdotter ensamm står som Förälder till Anders, men han står inte som oäkta (?).
 
Under speciella anteckningar står vidare någonting som ser ut som Barnm. Br. Andersson får 12 (och sedan en liten krummelur som jag inte kan tyda) Vad betyder det?
 
Dessutom står Modern Måg Anna Andersdotter i födelseboken 1865 som 23 år gammal (således född 1842 inte 1829 som det
står i folkräkngarna) Har Jag gjort en miss eller har prästen grovt missberäknat moderns ålder?
Kan någon hjälpa mig? jag är lite av en nybörjare på det här.  
 
 Mycket mycket tacksam för svar  
Mvh Jakob