NULL Skriv ut sidan - Vassända-Naglum

Anbytarforum

Titel: Vassända-Naglum
Skrivet av: Kjell Johansson skrivet 2015-03-15, 18:10
Hej,
jag undrar om någon kan hjälpa mig att reda ut både var Maja Lisa Dahlbom kom från och var hon tog vägen.
 
Maja Lisa föddes enligt flera hfl i Vänersborg den 5/2 1775. Födelselängder för Vänersborg finns emellertid endast för 1690-1715 och börjar sedan om vid 1776, så jag kan inte hitta någon födelsenotering. Hfl för Vänersborg börjar vid 1810, så det är inte heller till någon hjälp. Jag har hittat en födelsenotering i Vänersborg C2, sid 5 (bild 13 i SVAR), där Nils Dahlbom och Britta Maria Krull får en son Olof den 28/10 1776. Det känns frestande att tro att detta också skulle kunna vara Maja Lisas föräldrar, men jag vet inte om det finns något sätt att ta reda på detta. Kan någon möjligvis hjälpa mig med detta ?
 
Maja Lisa gifter sig med Olof Dahllöf, flyttar till Naglum och hon blir änka 1837. Sista noteringen på henne jag hittat är i Vassända-Naglum A9, sid 206. Där anges att hon flyttat till Mellby 42. Jag antar att Mellby betyder Stora Mellby där hon tidigare bott en period av sitt liv. Det som förbryllar är att Vassända-Naglum A9 omfattar 1846-1856, så varför finns hon med i denna om hon flyttat ut ur socknen 1842 ? Jag kan dessutom inte hitta henne som utflyttad ur Vassända-Naglum och jag hittar henne inte som inflyttad i Stora Mellby mellan 1840 och 1856 heller. Jag ser inte heller att hon avlidit i Naglum under den aktuella tiden, så jag undrar var tog hon vägen ?
 
Mvh
Kjell Johansson