NULL Skriv ut sidan - Peter Mårtensson, f. 1755-06-23 och Maria Andersdotter, f. 1787-10-25

Anbytarforum

Titel: Peter Mårtensson, f. 1755-06-23 och Maria Andersdotter, f. 1787-10-25
Skrivet av: Gunnar Larsson skrivet 2011-01-29, 18:55
Hej igen!
 
Har inte kommit så jättemycket längre de senaste åren (kanske beroende på att det inte blivit så mycket släktforskande..). Nåja, kom äntligen på att kolla vigselnotisen för Peters första vigsel (han gifte sig två gånger, min ana var det andra giftermålet). I den står det att han kommer från Ulfshult (och hustrun från Ambjörnarp).  
Nu finns det Ulfshult i Ambjörnarps, Svenljunga och Ullasjös församlingar, vilka alla ligger hyffsat nära. Jag är lite förvirrad över om detta rör sig om olika Ulfshult eller om det är så att det är en by som räknats till olika församlingar under olika tider. Kan någon pedagogisk själ med god lokalkännedom förklara hur det ligger till?
 
Ett annat problem är att jag inte hittat något person som passar bra in på Peter i födelselängderna (har både kollat via Genline på ett stort antal församlingar, inkl. de 3 ovan, och sökt på den CD i De 7 häradena som täcker Kinds härad). Någon som har något tips på att gå vidare?