NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 november, 2008
Skrivet av: Bo Jansson skrivet 2008-03-04, 20:06
Anna Sophia Larsdotter, född 1814 8/3, ibland uppges Nora, ibland är det tomt i rutan för födelseförsamling. Jag har inte kunnat hitta någon Anna Sophia född 1814 eller omgivande år i  Nora.
 
1836 10/6 föder hon oäkta dottern Johanna Carolina Gustafsdotter, Nora. Enligt hfl 1828-1841 bor dom i statdr Lars Larssons familj, Hammarby Nora. GID2317.71.4100. Hon står angiven som ”styfdotter”. Jag har inte lyckats klara ut hur denna relation uppkommit.
 
På denna hlf-sida finns en anteckning i vänstermarginalen som jag inte lyckats tyda.
 
Enligt en forskare (Kurt Sandberg) ska fadern till det Johanna Carolina vara en Gustaf Österdahl. Jag har inte forskat kring detta, men däremot uppges hon vid det andra barnets födelse 1844 vara boende hos inspektor Österdahl. Kurt Sandberg, har heller inga data om Anna Sophias födelse på sin hemsida.
 
Jag kan inte hitta Anna Sophia hos Lars Larsson före 1828, men det finns heller inga anteckningar om varifrån hon kommer.
 
Jag kanske har varit lite otålig, men jag tycker att jag i varje fall sökt på de mer självklara platserna. Min förhoppning är att det finns Nora-forskare som är mer bekanta med materialet än jag är.
 
Anna Sophia är min mm mm mor genom dottern Johanna Carolina.  
Tacksam för alla små och stora tips.
 
Bosse