NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 februari, 2015
Skrivet av: Christer Florman skrivet 2014-11-10, 19:30
Hej,
 
Jag söker all information jag kan få om hammarsmeden Anders Larsson vid Järle bruk, tillika anfader till en släkt Gällström spridd i Bergslagen, ibland även kallad Järlström, Gelström  m.fl olika stavningar (inte att förväxla med den adliga släkten Järlström). Min första uppgift om Anders Larsson är när han 1746-08-07 gifte sig i Gärdsjöbo i Söderbärke med Cherstin Olofsdotter, änka efter vallonsmeden Jakob Andersson Gevert som förmodligen var hans läromästare. År 1747 fick de sonen Lars (Jerlström död 1796 i Kil) och 1848 flyttade familjen till Borgfors i Skinnskatteberg och strax därefter vidare till Ramsberg (enl hfl i Skinnskatteberg) men jag har inte lyckats hitta dem där. 1751 är de emellertid vid Järle bruk och där föds tre söner. I februari år 1773 dör Cherstin och i oktober samma år gifter Anders om sig med pigan Catharina Nilsdotter. De får tre barn varav två dör i späd ålder, medan min ana, Anders Andersson Järlström, flyttar till Hjulsjö och dör där 1851. År 1786 dör Catharina Nilsdotter i barnsäng och 1788-12-22 dör Anders Larsson i Järle bruk. I dödsboken står ”född i Nora 1724”, men jag har inte lyckats hitta någon som helst notering om honom i Nora, Norr- eller Söderbärke före 1746. Tacksam för ALL information om denne ana.
 
Mvh Christer Florman