NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 maj, 2009
Skrivet av: Sven-Erik Johansson skrivet 2008-02-11, 03:53
Hejsan Rut och Bo
 
Jag hann aldrig svara för jag låg och sov.
Vi är 6 timmar före och nu är det morgon
 
Men denne Per August fanns i databas Kråken med minst 6 ytterligare generationer och i stort sett komplett 6 generationers antavla
 
Snälla Rut kalla mig inte expert på Burträsk ännu, det väcker ont blod hos de som hållit på i årtioden med denna socken och helst vill behålla sina hemligheter själva.
 
Men jag har gått igenom hela Isak Grapes material och vissa hela årgångar HFL och är nu inne på steg 2 i trippelkollen, vilket är en komplett genomgång av alla FB:er för tidsperioden.
2010 hoppas jag att trippelkollen för Burträsks 1700-tals del är klar, eftersom jag enbart sysslar med detta under vissa lämpliga tider då jag inte kan göra mera komplicerade saker när jag har full tillgång till ett snabbt bredband.
 
Jag behöver genomgången av Burträsk för att kunna bygga upp Degerfors på ett bra sätt.
Det finns alldeles för stora luckor i det material som redan finns framtaget om Burträsk och om de personer som sedan kommer till Degerfors och Lycksele eller lappmarken.
Dessutom finns det en hel del fel i det tidigare publicerade materialet och de avskrifter av FB:er som finns är väl inte till stor nytta för detta ändamål.
 
Jag kanske skulle på Anbytarforum  lägga ut något av de lustigheter som finns i Burträsk FB:er med helt felaktiga föräldrar (flera födslar inom 9 månader) eller olika födelse-/dop-datum (dubbelfödelse) för bevisligen samma barn.
Men det är förhållandevis bra ordning på prällarnas jobb i Burträsk i motsats till tex Umeå lands som var fullständigt kaos för senare delen av 1700-talet.
Burträsk är en av de bättre socknarna jag jobbat med om inte den bästa.
 
Det går alldeles utmärkt att sitta i Thailand och göra något långsamt och systematiskt där man inte för ofta behöver växla mellan olika sidor eller socknar i Genline eller SVAR.
Just nu är ADSL mycket trögt genom att det är så mycket europer här, inklusive alla svenskar som surfar på nätet från något av de tiotals internet cafeer som finns
 
Själv har jag dessutom installerat Skype på min dator och ringer för 17 öre minuten till Sverige.
Därför känner jag mig inte allt för långt borta trots att det är 10 timmars flygresa.
 
Lite kompletteringar till Bosses svar
Erik Gustav Persson tog namnet Lindfors enligt BUR/Rotsjön,AI:10b,s568,1846-56,bonde nr.3
 
Per August flyttade till Anundsjö enligt
BUR/Rotsjön,AI:12c,s829,1863-65,son-attest till Anundsjö 1865-10-24 nr.61
 
Han kommer från från Själevad 1870-11-20 till Anundsjö enligt AN/Lindom,AI:11a,s57,1870-75.
Han gifter sig 1870-11-13 med Magdalena Abrahamsdotter f.1842-05-26 i Bredbyn
Och blir nybyggare AN/Lindom,AI:11a,s57,1870-75.
Sedan har jag inte följt honom längre.
 
Föräldrarna till Per August Lindfors hustru Magdalena Bylin Abrahamsdotter finner du AN/Östefannby,AI:11b,s623,1861-75
 
Varma hälsningar från ännu en underbar morgon i Hua Hin
Sven-Erik