NULL Skriv ut sidan - Nordmaling

Anbytarforum

Titel: Nordmaling
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2015-08-07, 06:37
Jag skulle inte rekommendera det. Min far har dammsugit tillgängligt källmaterial när det gäller Nordmaling på 1500-, 1600- och början på 1700-talet (utom knektrullor, men de torde inte ge något i detta fall). På sidan 180 i Tyko Lundkvists bok Öreälvens byar står att Vad vi vet är att Mårten gifte sig med Herman Svenssons dotter Rågärd från Orrböle. Tykos böcker har inga källhänvisningar, och i det fallet påminner de om en skönlitterära böcker. Jag menar att Mårten Nilssons hustru heter Cecilia, och skälet är namnen på Mårtens (och Cecilias) barnbarn. Av sju barn känner jag till namn på barn till fem av dem, varav fyra har döttrar med namnet Cecilia (ingen Rågärd). Det kan knappast vara en tillfällighet särskilt med tanke på namnet Cecilias sällsynthet i Nordmaling på denna tid. Det finns inget stöd för att det skulle funnits någon Rågärd Hermansdotter. Jag tror helt enkelt att Tyko förväxlat Cecilias namn med moderns, vars namn förekommer i skattelängder till 1642. Min far var en av tillskyndarna till att ge ut manuskriptet till Öreälvens byar och jag minns hur han och Karl-Erik Axenström var överens om att materialet skulle ges ut utan kommentarer av hänsyn till den då döde Tyko. I detta sammanhang skulle jag också sätta ett frågetecken till att Olof Svensson också skulle ha varit en måg till Herman Svensson. Jag hittar inget stöd till det trots att uppgiften förekommer även i min fars material (även där är Tykos bok källan vad jag kan förstå).