NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-13
Skrivet av: Birgitta Hörnlund skrivet 2001-01-15, 16:38
Sara Greta Jonsdotter Broman - sannolikt funnen (tidigare notiser augusti 2000).
 
Efter att ha sökt förgäves i många kyrkböcker gav jag upp hoppet om att hitta Sara Greta och hennes familj på detta sätt. En enda möjlighet återstod, nämligen att rikta intresset mot hennes arbetsgivare prästen. Hon dök ju upp ur tomma intet som piga i Nordmalings prästgård första gången 1827. Det visade sig att prästen Oldsberg var inflyttad till Nordmaling år 1826 efter att ha varit komminister i Burträsk. Jag fick nytt hopp och skickade efter HFL för Burträsk. Där fann jag Sara Greta Jonsdotter som piga hos honom under tre år före flytten till Nordmaling. Så småningom fann jag också hennes mor och syskon i Burträsk. Modern var änka efter soldaten Jonas Larsson Grefve i Lövånger, har jag fått veta. En soldatforskare har sedan sagt mig att det inte är otänkbart att Sara Greta Jonsdotter vid eller efter sitt giftermål tog sig ett efternamn, och inte automatiskt eller nödvändigtvis faderns efternamn. Om så är fallet kan jag anse att jag hittat henne - efter många års sökande. Ifall det tillstöter nya problem och jag har anledning att återkomma blir det inte under Nordmaling utan under Lövånger. Med hälsningar, Birgitta