NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-06
Skrivet av: Kristina Estrin skrivet 2004-04-01, 22:45
Vänder mig åter till Per Sundin.
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/48503.html?1064133289#POST269117  
Länken leder till ett inlägg av Pernilla Lindström (min avlägsne släkting visade det sig och vi har nu mailkontakt) som du då försökte bistå.
 
Jag har kommit så långt i min forskning att jag kan konstatera att far och son Per Asplund blivit fullständigt sammanblandade till en person. Uppgifterna kom från en MINNESNEDTECKNING av släkten Asplund gjord av en sonson sonson till Per Asplund d.ä. i början på 1900-talet eller så (han dog 1934).
Då det finns ännu fler Per Asplund?ar i denna släkt så är det inte konstigt att sammanblandningar har skett och diverse årtal och namn inte är exakt.
Rätt ska vara Per Asplund f. Axelsson f. 1760 i Wåhla (inte Härnösand men antagligen så har han varit där någon gång efter Nordmaling), d. ? , hustru Greta Ersdotter från Tierp (el Wåhla) 1760-talet (jag har vid en första titt ej kunnat hitta henne i varken Wåhla el Tierps födelseböcker)
Deras barn är:
Eric 1784
Per 1786 (den rätte fadern till barnakullen Pernilla uppgav. Modern till dem var Anna Ersdotter f 1788 i Hedesunda)
Axel 1789
Olof 1791 (troligen död 1794)
Stina 1792
Axel 1794
Samtliga i Wåhla
 
Det jag vet sedan är att Per Axelsson försvinner (med hela familjen plus en syster Kerstin Axelsdotter f 1758 i Wåhla samt hennes oäkte son Anders Andersson f 1780 ev i Wåhla men troligen i Tierp) till Olofsfors Ångermanland. Hf uppger 1792 men 1795 som du hittade stämmer bättre in.
Per Asplund (f 1760) dyker sedan upp från ingenstans i Viksta, Uppland med hustru Greta Ersdotter, dotter Anna Cajsa f 1797 i Nordmaling och en dräng = sonen/namnen Per Asplund f 1786 i Wåhla.
Sonen bildar här familj och flyttar sin barnaproduktion till Björklinge 1818.
Fadern går åter upp i rök med hustrun 1817 medan dottern Anna Cajsa flyttar IN till Viksta från Tierp 1817 för att sedan även hon gå upp i rök igen 1818! *puuh*
 
Kan du nu med dessa uppgifter hjälpa Pernilla och mig med mysteriet om den försvinnande smeden och hans familj?
Söker förutom känndeom om vart övriga barn tog vägen också anor till de båda fruarna.
 
Själv gräver jag just nu med ljus och lykta igenom hela Uppland efter Anna Cajsa och ev efterlevande samt spår efter faderns ålderdomstillhåll. Men det ser mörkt ut just nu.
Hoppas därför på ett ljusare svar från dig, Per.
(eller någon annan som ser detta och kan räta ut mysterierna)
 
Hälsningar Kristina Estrin