NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22
Skrivet av: Sven-Erik Johansson skrivet 2005-11-18, 19:45
Hejsan Per
 
Man skall dessutom vara medveten om att det ej räcker att kolla mot en orginalkälla, eftersom det ofta förekommer att orginalkällorna har olika uppgifter som strider mot varandra.
Man måste koordinera olika orginalkällor med ett avvikelseregister för att få det hela att överenstämma med verkligheten. I annat fall behandlar man imaginära personer utan början och slut. Se på alla födelsereister, dödsregister och vigselregister som finns i marknaden med en mängd personer, som i verkligheten inte finns utom i prästens eller registeravskrivarens fantasi.
Databas Kråken är i vissa avseenden där HFL,VB och FB fullt ut har gåtts igenom säkrare än den enskilda orginalkällan.
I övrigt har databas Kråken väl de vanliga svagheterna.
I databas Kråken finns också ett avvikelseregister som gör att man lätt kan se en beskrivning av skillnaderna mellan de olika orginalkällorna.
Mig veterligt är det den enda offentliga databas som har detta avvikelseregister.
Det är bra om det kommer igång en diskussion om detta eftersom det finns så otrolig mycket fel i kyrkböckerna och detta syns i regel inte förrän man kan behandla materialet i en större databas.
Se också min hemsida där jag tagit några av de tusentals fall jag hittat.
Nya fall hittas dagligen.
Umeå lands är en skräck socken både beträffande orginalkällor och många befintligt framtagna register.
Vid nästa uppdatering presenterar jag ett fall där en hustru helt pötsligt är gift med sin svärfader trots den stora ålderskillnaden och att svärfadern dessutom fortfarande är gift med sin riktiga hustru.
En travestering på en välkänd artis uttalande: tala om orginalkällor.
Många har kanske svårt att sätta sig in i denna problematik eftersom det mesta ser bra ut på ytan.
En slags potemkinkuliss eller varför inte kejsarens nya kläder.
 
MVH
Sven-Erik Johansson