NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-22
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2005-11-21, 09:43
Jomenvisst
 
1a) Det är tidsödande och arbetskrävande med källangivelser - alltså  
b) låter jag då hellre bli det;
 
2a) Det är ännu mera tidsödande och arbetskrävande med själva inskrivningsarbetet och registreringen av rådata - alltså  
b) desto större anledning att låna sånt som redan är gjort;
 
3a) Som kompetent ledare har jag ofta haft anledning att kopiera från någon bok till papper som delats ut till andra - då brukar jag  
b) låta bli att ange källan till originalet eftersom det kräver extraarbete;
 
4a) Om samma kopia dessutom behöver läggas ut på internet - t.ex. i någon av mina cirkelkonferenser eller varför inte på min hemsida - så är det ytterligare  
b) en arbetsbesparing;  
 
5b) Det som finns på min hemsida, och saknar källangivelse, ska förstås uppfattas som mitt arbete och min egendom och  
a) inte någon annans !;  
 
6) På grund av ovanstående - enklast, billigast, minst kostsamt och lönsammast samt rimligast då att ta utväg 1-5 b)  
 
7) Därigenom blir jag självklart medium för vemsomhelst annan, med samma eller bättre attityd till detta förfarande, att ta till sig det icke källangivna materialet -  
så blir vi många och kan stödja varandra ifall det skulle behövas. Och bäst av allt: 'vi behöver inte ha en aaahning om' något annat!  
[Fast hellre uttrycker jag det som att jag har hjälpt många som sett min hemsida för att jag vill ge tillbaka lite av det andra har gett mig.]
 
8) Slutligen: i enlighet med ovanstående punkter är det således rentav omöjligt att piratkopiera något som jag själv inköpt i form av databas eller med eget arbete hittat någonstans på internet där material utlagts.
 
Vilket - i den bästa av alla världar - skulle bevisas. / Med Glödheta hälsningar