NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28
Skrivet av: Gun Jonsson skrivet 2005-11-23, 16:20
Gunnar
Citat: Teoretiskt sätt finns det alltså ingen garanti att den referens man ger senare kan kontrolleras av en annan forskare, . /Slut citat.
 
Vilken typ av uppgifter avser du här, är de utformade på ett sådant sätt att de inte heller kan återfinnas och bekräftas i orginalhandlingar?  Rör det sig om hypoteser, teorier inom området genealogi?
Om man inte uppger referensen till den källa som man avser att använda som stöd/bevis/eller annat i den akademiska avhandlingen, så ska inte heller källuppgiften därifrån finnas med.  
 
Citat: Mina egna webbsidor förändras ständigt och duger lika litet som referenser, . /Slut citat.
 
Det torde inte möta något hinder att andra i släktforskarsammanhang refererar till dina webbsidor i ämnet. Förutsatt att de skriver adekvat adress, datum och klockslag för uppgiften.
Att webbsidor uppdateras ser jag enbart som något positivt. Att själv värdera uppgifterna på den egna webbsidan, gärna öppet utan brasklappar förhöjer kvaliteten än mer.
 
Jag är inte helt övertygad om att en bok skriven/utgiven ex i mitten av förra seklet och inhyst i något källarmagasin på ett universitet nära mig, skulle vara att föredra som referens framför en hemsida eller databas som uppdateras när nya faktabaserade genealogiska rön framkommit.
 
Mvh Gun