NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28
Skrivet av: Gunnar Carlin skrivet 2005-11-23, 17:38
Jag menar att en källhänvisning som inte kan kontrolleras har litet värde. Det hjälper inte att hänvisa till att en uppgift som fanns i mina webbsidor klockan så eller så. Om webbsidorna senare modifierats går det ju inte att hitta uppgiften, och följa mina tankegångar bakom den. Och vad gäller mina sidor kommer det inte att framgå om de är modifierade eller inte, andra är duktigare och använder versionsnummer eller skriver datum för förändringar.  
 
Naturligtvis håller jag med om att det är positivt att forskningen går framåt och att webbsidor och databaser uppdateras. Så att jämföra en gammal mossig bok med en modern databas missar poängen. Det är lätt att referera till boken, men det är svårt att referera till en dynamisk databas.
 
Jag har ingen bra lösning på problemet. Så länge upphovet till databasen kan kontaktas, reagera och agera, så kan referensen kontrolleras, det är nog riktigt. Temporärt. En lösning som jag antydde är att databaserna arkiveras enligt den akademiska konstens regler, det kan man kanske kräva av professionella databaser, men inte av oss andra. En annan lösning är väl att inte ha så höga akademiska ambitioner, och mera se referenserna som ett acknowledgement dvs, en erkänsla och uppskattning till den som kommit med uppgiften. Vad tycker ni?
 
Det jag egentligen ville diskutera är det som står i första hälften av mitt tidigare inlägg.
 
Nu ska jag fördjupa mig i det intressanta material som Sven-Erik meddelade om Johan Ersson!