NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-28
Skrivet av: Stig-Lennart Johansson skrivet 2005-11-24, 08:33
Jo, Gunnar  
Du ville egentligen diskutera detta (om jag förstår dig rätt): Databas Kråken innehåller rimligen många tusen liknande slutsatser, som visserligen bygger på arkivmaterial, men som därtill krävt tankemöda och kreativitet av SEJ. I så fall är Kråken en förstahandskälla, som måste refereras. --- annars rena andrahandsuppgifter som Kråken hämtat ur arkivmaterialet. Och hur skiljer man på dessa båda situationer?  
 
Egentligen finns det väl bara ett enkelt men riktigt svar: när det gäller vad Sven-Erik kallar kärnsocknarna, jämte hans uttalade intentioner som upphovsman, skall man nog utgå från att av allt som finns där är ingenting 'rena andrahandsuppgifter' ! De är alla 'säkrade' och t.o.m. säkrare än 'förstahands'källorna.
 
Som jag ser det, så står valet står mellan att:  
1) hämta 'arkiv'data (från kyrkböckerna) och då  källnotera dessa; eller
2) hämta Kråkendata - och om från kärnsocknarna, då skall Kråken också uppges som källa !!  
 
Antingen citerar man Kråken (FB+HFL+VB+DB+andra arkivdata + källanalys/databashantering/kvalitetskontroll) och då bör det också vara referensen - eller så gör man det arbetet själv och refererar då de källor som använts.
Konstigare är det väl inte ?
 
Fall Jon Jonsson ovan visar detta i mitt tycke ganska tydligt: Farm m.fl. ser det omedelbara - SEJ, som täcker hela socknar och därmed även övergångar därimellan, ser mera än t.o.m. 'originalen' (hans lösning i det konkreta fallet har ingen präst noterat, vad någon hittills kunnat finna - om det dyker upp någon dag, nöjer han sig säkert med att vara den förste kände som 'sett' det 'osynliga' på grund av att han har ett sådant verktyg i sin databas såväl teknist som innehållsligt).  
 
Eller som du tycks vilja förklara fenomenet: 'kreativitet'. Fast inte ens någon särskild originalitet verkar ju krävas för att Upphovsrättslagstiftningen skall gälla...
 
      tycker StigLennart