NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-08-20
Skrivet av: Barbro Edstedt skrivet 2012-10-26, 19:30
Hej!
 
Är det någon som känner till en båtsman Erik Jonsson Runman? Enligt mina uppgifter skulle han vara född 1688 i Sunnansjö och faderns namn skulle vara Jonas Ersson f ca 1665, bosatt i Sunnansjö.  
 
När jag söker efter mera kött på benen hittar jag honom på flera släktforskarsidor på nätet, men de flesta har födelseår 1689 i Sunnansjö och helt andra föräldrar, Jonas Olofsson (f 1659 Brattsbacka -d 1731 i Djupsjö) och Rakel Johansdotter (f 1663 i Movattnet, Själevad, d 1748 i Djupsjö). Har sökt i hfl på Sunnansjö, Brattsbacka och Djupsjö och hittar noteringar i Djupsjö på Jonas Olofsson och Rakel Johansdotter men Erik finns inte med där. Jag har inte heller hittat Erik i båtsmannadatabasen. Nedanstående har jag hittat på en utlagd släktforskarsida:
 
GM1724:
Erik Jonsson hade anställts 1712 vid 18 års ålder, och han transporterades 1724 till rote 167 som ordinarie båtsman i Sunnansjö och Baggård.
Han fick avsked 1729 som gammal och otjänlig och dessutom hemmansbrukare!
 
Är det verkligen Jonas Olofsson och Rakel Johansdotter som är föräldrar till Erik Jonsson Runman, trots att han anges född i Sunnansjö och föräldrarna är från Brattsbacka resp Movattnet och sedan flyttade till Djupsjö? Tacksam för svar!