NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-11
Skrivet av: Marita Jåfs skrivet 2015-04-17, 21:10
En Nils Östensson flyttade från Nordmaling till Österbotten och vigdes i Iskmo Korsholm med Margareta Sigfridsdotter den 6 januari 1688.Ett barn föddes samma år sedan föddes nästa barn i Korsholm Sundom den 1 december 1698,10 år efteråt.Kan paret eventuellt ha bosatt sej i Nordmaling i tio år innan de kom tillbaka till Österbotten?Enligt dödsboken dog han den 12 maj 1707 i en ålder av 45 år,födelseåret ca 1661.
 
En Östen Nilsson finns också i Staden,kan han eventuellt vara fader åt Nils och har han också flyttat till Österbotten?
Namnet Östen är så ovanligt här i trakterna det århundradet,jag har endast funnit tre stycken under 1600-talet Nils Östensson från Nordmaling,Östen Nilsson,som samma tid bodde i Stadenalltså Vasa eller nuvarande Gamla Vasa,samt en Lars Östensson,som fick barn i slutet av 1600-talet,ungefär samtidigt som Nils Östensson.
Som av ovan framgår är jag från Österbotten,här finns historieböckerna gratis på nätet,men jag har inte lyckats hitta motsvarande i Sverige,utan det verkar som om det är en betaltjänst,så jag är tacksam om jag kan få uppgifter om denna Nils Östensson från Nordmaling på det här viset.