NULL Skriv ut sidan - Själevad

Anbytarforum

Titel: Själevad
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2015-12-29, 06:39
När det gäller Pål Johanssons första hustru så skulle man kunna säga att det är jag som är primärkällan. Uppgifterna du hittar på nätet är hämtade från den CD som säljs av hembygds- och släktforskare Nolaskogs. Äldre upplagor var en databas som använde Erik Nylanders reviderade familjregister som underlag samt kompletterad med uppgifter från kyrkobokföringen 1785-1820. Revisionen stod Erik och jag för gemensamt 1991. För ca 10 år sedan förde jag in de uppgifter jag hade från tiden 1535-1681 på CD:n. Namnet på Pål Johansons första hustru förekommer inte i den enda källan som står till buds för gifta och ogifta kvinnor (änkors namn kan finnas i mtl m.fl. skattelängder) från den tiden, nämligen domböcker. Underlaget har jag redovisat i det tidigare inlägget. När jag studerar de indicier som kan finnas på hennes namn och härstamniing så har jag ändrat mig. Hennes namn bör vara Eisabet, inte Kerstin. Det är namnen på Nils Påhlssons döttrar, de enda av mig kända barnbarnen till Påhl Johanssons första hustru, som är underlaget. De har döttrar med namnen Elisabet och Kerstin i den ordningen. (Men då har jag varit tvungen att identifiera en Anna f 1699 i fb med en Kerstin Nilsdr som dog i Gallsätter, kom dit 1749 till sin bror som var bonde där, enl nekrologen i Skogs bb född 1689 i Överhörnäs, dtr t bonden Nils Pålsson ohh Anna Nilsdr. Att hon verkligen hette Kerstin kan möjligen bekräftas av Skog AI:1 s 40 rad 12)
Huvudregeln för tillåtna äktenskap är att kontrahenterna inte fick vara kusiner. Och det var ju inte Nils och Anna. Anna var syster till Nils styvmor.