NULL Skriv ut sidan - Själevad

Anbytarforum

Titel: Själevad
Skrivet av: Katrin Lundstedt-Enkel skrivet 2015-12-30, 13:16
Tack igen Per!
Jag hade tänkt köpa CDn men min Mac klarar inte av program utvecklade för PC. Jag har köpt en extern CD läsare enkom för KRÅKEN (och CD läsaren fungerar med andra skivor jag testat). MEN Trots massor av hjälp har jag ännu inte lyckats öppna KRÅKEN CDn som jag köpte ifjol. Jag är liiiite försiktig med att ge mig på ännu ett CD köp innan jag fått KRÅKEN att fungera. Jag har föreslagit att allt släktforskningsmaterial, tex program, filer, böcker mm läggs ut som betaltjänster på nätet alternativt att man kan ladda ned allt till sin dator. Någon tyckte sådana filer var för stora men kan man ladda ned GBytes kan man väl ladda hem en sådan CD utan problem? Externa hårddiskar som tar TBytes finns för några hundralappar. Tänk vilka mängder plast och papper man sparar!
 
Nog om mina tekniska problem.
 
Ett annat av mina problem är att hitta det du Per hänvisar till. Exempel 1, Per, du skriver... db 1697 ht §29 vilket torde vara en dombok. Men den finns inte i Arkiv Digital, i alla fall inte som jag kan se. Eller någon annan stans på nätet. Exempel 2, Per, du skriver...  mtl först 1690 vilket torde betyda Mantalslängd, vilken jag hittar för Själevad år 1941 på Arkiv Digital. Inte 1600-talet. Jag vet, patetiskt, Men jag är ganska ny även om jag hållit på med släktforskning flera år nu.
 
Ha det gott på Nya året!
Och tack igen för ovärderlig hjälp!!
Katrin