NULL Skriv ut sidan - Själevad

Anbytarforum

Titel: Själevad
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2015-12-31, 06:11
Jag minns att Carl Szabad var notorisk motståndare till cirka-årtal. Han påstod att ett antagande kunde lätt förvandlas till en sanning på det sättet genom att ordet cirka ramlade bort i hanteringen. När jag studerar utdraget ur Katrins antavla här ovan hittar jag inga skillnader på exakta  och cirka-årtal. Det jag skulle vilja ha ändrat, förutom att grafiken för antavlan skulle tillåta ordet cirka (om det finns i databasen som Katrin använt som underlag för utskriften av antavlan) är cirkaårtalet för Pål Johansson första hustru, som alltså bör heta Elisabet Nilsdotter. Hon bör enligt det resonemang jag fört ovan ha dött före 1679 (och efter 1673). Årtal för hennes död fanns inte på i min databas och kan därför knappast finnas på original-CD:n som gjorts på grundval av min databas, utan har tillagts av någon annan i den egna antavlan för fullständighetens skull innan den lagts ut på webben. Jag tror att hon dog ca 1677 av anledning att då grasserade någon slags epidemi som gör att många ångermanlänningar dog just det året, och att 1677 verkar rimligt med tanke på antalet kända barn.