NULL Skriv ut sidan - Själevad

Anbytarforum

Titel: Själevad
Skrivet av: Katrin Lundstedt-Enkel skrivet 2016-01-04, 21:05
Per, angående mina Cirkaårtal som jag använder. Jo, jag skriver ABT årtal där ABT får betyda About (eftersom jag har många släktingar med Engelska som modersmål). Sen specificerar jag i mina anteckningar hur jag kommit fram till året, med källor om så finns. Jag vet att detta inte syns i översikten av släktträdet som syns som första sida på Ancestry (som är det jag tagit en skärmbild av och visar i grafiken här ovanför). Men, för varje person som jag har frågetecken på står detta ABT innan något datum överallt i mitt träd annars.
 
Jag började med detta ABT istället för att lämna tomt av tre olika orsaker. Dels har jag (och min man) väldigt många i våra anor som har samma namn varannan generation. Olof Kjelson - Kjel Olofsson - Olof Kjelsson - Kjel Olofsson (Gällö, Jämtland)... Eller de jag jobbade med igår, Elias Månsson - Måns Eliasson - Elias Månsson - Måns Eliasson (Hötjärn 1, Lövånger, Burträsk, Västerbotten)... eller varför inte kvartetten av Olof Olofsson, son, far, farfar och farfarsfar med samma namn! Jag har lite lättare att hålla isär männen och kvinnorna om jag har en uppskattning om när de föddes och/eller dog.
 
Den andra orsaken är mer personlig, jag vill se vilka som levde ungefär samtidigt och lära mig mer om den tiden. Jag har (så sent som idag) sett exempel på uppskattningar av födelseår som jag inte alls kan förstå, för en släkting som ligger i en annans träd står det födelsen uppskattas till mellan 1492 och 1612. Om jag inte hamnar på max 5-10 år när i min uppskattning med tanke på vad jag vet så lämnar jag tomt.  
 
Den tredje orsaken är mer av praktisk art. Eftersom jag lägger ned väldigt mycket tid att leta igenom kyrkböcker är det bra att ha cirka år att utgå ifrån. Intressant är att jag ofta gissar ganska bra. Tex, om jag beräknat ABT 1820 så hittar jag oftast personen inom några år runt mitt gissadatum, så facit säger 1823. Då ändrar jag till det rätta datumet och tar bort ABT (och känner mig duktig). Självklart har jag haft fel också. Jag minns speciellt en kvinna i min mans träd ifrån gården Nors på Gotland. Jag uppskattade att hon dog ABT 1850 (då hon slutade synas i HFL). Senare fann jag henne på ett av Norsgårdens torp Nors på Grundet, dit hon flyttat och där hon bodde till år 1878 när hon dog...
 
Det är nog olika mellan olika släktforskare. Jag är noga med att gå tillbaka i kyrkböcker mm där jag kan och kontrollera orginalkällor. Det är därför jag hittar sådana fel som när jag härom dagen kunde konstatera att det inte var Elias Nilsson som begravdes den där dagen 1762 utan sonen Nils Eliassons moder (Karin Jacobsdotter) som tidigare hade okänt dödsdatum (i alla fall som jag inte kände till). Jag kan slå vad att många släktforskare med mer erfarenhet än vad jag har inte tycker om ABT årtal, de har kanske sett att de blir sanningar alldeles för lätt. Men jag vill ha dem än så länge i alla fall.
 
Vidare om Pål Johansson första hustru. Jag har ändrat förnamnet till Elisabet med dödsdatum ABT 1677 och skrivit in dina ord här ovan som källa. Jag tackar dig (än en gång) så fantastiskt mycket för all din hjälp!