NULL Skriv ut sidan - Själevad

Anbytarforum

Titel: Själevad
Skrivet av: Katrin Lundstedt-Enkel skrivet 2016-02-06, 10:26
Jonas Nybergs patronymikon ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Patronymikon ) var Hansson eftersom Jonas pappa hette Hans Jonsson Hörling. I sin tur hade Hans patronymikonet Jonsson dvs Hans fader hette Jon. Hörling tror jag var Hans Jonssons båtsmansnamn och Nyberg var Jonas.
 
Du Thomas skämtar lite om att Jonas blev avskedad och sedan nöjer sig med första bästa piga... Men tänk då på att Jonas blir båtsman 1823 (då han ännu inte fyllt 17 år), gör Greta Lisa med barn vintern 24-25, gifter sig med henne i mars -25 (då han är 18 år) får dottern Sara Stina 22 September samma år, får sonen Jan Olof 1 April 1827, sonen Per Erik 2 April 1832, och är hela tiden Båtsman på samma rote, 110 i Själevad.  
 
Jonas får avsked som båtsman p.g.a. defekt finger år 1850, dvs han är 44 år gammal och har då varit båtsman 27 år sedan han var 16 år! Avsked kallades det när man inte dög som båtsman längre och var på den tiden inte något konstigt, det finns massor av exempel på orsaker till avsked, i min familj ofta kopplade till hälsan... Man kunde också själv begära avsked om man ansåg att soldatlivet/båtsmanslivet inte var OK längre. Hur det gick till rent praktiskt vet jag inte men i min familj finns många exempel på båtsmän som är båtsman från ung ålder till ca 25-35 då de via arv får en gård, blir bonde och i samband med detta också gifter sig och slutar vara båtsman.
 
Jonas dog år 1861 när han var 55 år, 11 år efter avskedet som båtsman. Vad han gjorde under det decenniet vet jag inte. Men han var fortfarande bosatt i Norrlungånger. Hans 20 år äldre hustru Greta Lisa dog året efter, 1862, då hon var 76 år, så det var krut i den gumman!
 
Per, vad kunde ligga bakom en sådan fras som negligens et morum depravatus? Jonas blev alltså faderlös som 2-åring. Man kan självklart undra hur hans uppväxt var utan far.
 
Det var starkt av den 15-årige Johan Olof Nyberg att ta sig till Sundsvall och göra en sådan karriär. Jag antar att han i stort sett var utan skolning, och att då bli boktryckare och grunda tidningar var berömvärt!
 
Jag läser på Wikipedia att Sundsvalls tidning grundades 1841 under namnet Alfwar och skämt, så Jan Olof Nyberg kan inte ha grundat ST eftersom han då fortfarande bodde i Själevad, eller? Men kanske han var med och utvecklade tidningen?  
 
Jag läser i alla fall om Västernorrlands Allehanda 1874 - kom första nummer ut i Härnösand. VA startades av Johan Olof Nyberg och hade två utgivningsdagar i veckan. Då var Johan Olof 47 år gammal och hade levt i Sundsvall/Härnösand i drygt 30 år. Skulle vara intressant att få reda på mer om hans liv då, hur skaffade han skolning, vad drev honom mm?
 
Kul att leta lite utanför alla mina bönder! Tack för det Thomas!
Katrin