NULL Skriv ut sidan - Själevad

Anbytarforum

Titel: Själevad
Skrivet av: Thomas Wikström skrivet 2016-02-06, 14:58
Fantastisk information.
Tack så mycket Per. Båtsman Hans Hörling blir då min fm fm ff f. På min moders sida har jag kronobåtsman Marcus Frunk som är min mm mm f, han var från Valla i Ångermanland och tjänstgjorde 1808. Tänk bara tanken om dom möttes här utanför var jag nu bor vid havet i Helsingfors....
 
Tack Katrin för all vänlig information. Det stämmer, Johan Nyberg grundade inte ursprungs versionen Norrländska Korresondenten av Sundsvalls tidning men tog sig an den regelbundet utkommande numret som verkställande direktör (eller chefredaktör). Det är oklart var han studerade i Sundsvall, men enligt hans dotter utbildade han sig vidare i Stockholm (yrkesskolan ?) och inom bokhantverk. Kom tillbaka till Härnösand och tog sig an tidningen Härnösands-posten. I Sundsvall gjorde han sig en aning rik, gick till hotel Knaust (heller hotel Nord som det hette då) och rökte pipa med 'träbarorerna' och kunde påkosta sig ett större hus vid Selångersån. 1888 brann hans hus ner med hela Sundsvall. Hans första barn Johanna Katarina (f.1848) är min farmors farmor. Från båtsman torp till rikemans hem.
 
Med vänliga hälsningar, Thomas.