NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-12
Skrivet av: Hasse Hultman skrivet 2007-06-12, 00:36
Hej Ewa och tack för tipset.
I den gamla diskusionen pratade man också om två stycken Märta Mikaelsdotter födda 1705 och 1710. Jag tror att orsaken till denna förvirring är dom två avsnitten i husförhörslängderna som jag nämnde tidigare. Jag tror nämligen att det bara finns en Märta Mikaelsdotter och att hon är född i Forsed 1705. Jag tror alltså att födelseåret är fel i AI:1.
 
Denna Märta Mikaelsdotter var först gift med Abraham Hansson född 1708 i Lästa och fick med honom bland annat sonen Mikael Abrahamsson. Abraham måste ha dött tidigt för Märta gifte sedan om sig med Erik Jönsson född ungeför 1676 i Bollsta. Med Erik fick Märta sedan bland annat de två systrarna Brita och Magdalena som gifte sig med Mats respektive Johan Silverberg.
 
Detta ger ingen lösning på problemet med Silverbergarnas ursprung. Om man söker efter en Mats född 1743 på Ådalen CDn så finns bara en och det är Mats Andersson född 1743 i Hämra i Torsåker. Jag har inte hunnit undersöka vad som hände med honom, om han kan vara Mats Silverberg eller inte. Han tycks i alla fall inte ha haft en bror Johan född ungefär 1742.
 
Mvh/Hasse