NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2014
Skrivet av: Per Olov Qvist skrivet 2014-08-09, 09:09
Jag har en del frågor kring häradshövding Carl Gustaf Wallgren, bosatt Angsta, Ytterlännäs, och som avled 30.4.1839 (av allt att döma av slag vid tingsstället i Lugnvik, Bjärtrå). Han var gift med en dotter till biskop Carl Gustaf Nordin, Wendla Ulrica af Nordin (död 1819 i Angsta). Båda finns på diverse hemsidor samt i Elgenstjerna (som ger fel dödsdatum för Carl Gustaf). Inget finns dock nämnt om deras barn. De fick följande, samtliga födda i Ytterlännäs: Gustaf f. 13.4.1814, Johan August f. 1.10.1815 och Beata Lovisa Carolina f. 15.1.1817. Dottern har jag lyckats spåra till Östersund där hon är gift med en läroverksadjunkt Anders Öhmark och där hon så småningom avlider. Sönernas öden är däremot  obekanta. Sista noteringen är Ytterlännäs A1:5 s 44. Om Gustaf anges lite diffust Medelpad, Johan Augusts namn är bara överstruket utan kommentar. Jag har bla letat i det släktnamnsregister för Medelpad och Ångermanland som finns på AD men kunde inte hitta något där. Är det någon som har någon aning vad som hände med de två sönerna? (om någon är intresserad av dotterns vidare öden har jag fullständiga detaljer).
 
PO Qvist, Uppsala