NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-02-06
Skrivet av: Sweneric Andersson skrivet 2001-09-18, 10:16
Hej
 
Carl Z
 
Enligt  Kurt Lundgrens bok om Öland under Carl Gustaf och christina 1650-1680 sid 119  Den vackra APOLlONIA BLIX 1 maj 1665 fick hauptman Lars Assarsson ta hand om ett märkligt fall som gällde den vackra APOLLONIA Sinomsdotter Blix Anklagad för  att haft ihop det med sin broder och fött ett barn och nedergrävit det i kyrkogården vid Norra Möckleby.  Men det var en skrivare vid namn Erik Olofsson som var barnets far  och något barnamod hade hon ej begått. vidare skriver Kurt Lundgren på samma sida Att  APOLLONIA (ovanligt namn) dömdes att i båle brännas, men hon blev till livet benådad, skall däremot kåkstrykas och förvisas av riket   Då fråga jag mig.  
 
Namnet ovanlig  utvisas ur riket tyder väl på att hon inte var av svensk härkomst, kanske släkt med  befallningsm. Simon Olsson Blix i Bröttorp eftersom hon vistades där  ?
sid.120 nämns Abbuleua Simonsdotter förutom APOLLONIA Blix  
 
Jag undrar om denna vackra kvinna APOLLONIA Simonsdotter Blix var en dotter till befallningsman Simon Olsson Blix i Bröttorp, Norra Möckleby eller släkt eftersom som hon vistades i Bröttorp, Norra Möckleby sn. Händelsen är några år efter Simon Olsson Blixs död, men släkt  fanns kvar som ägare till gården Maria Simonsdotter Blix g.m. Johan Erichsson Rosenlund
 
Källor : ? Domböcker ? Kurt Lundgren är Historiker och journalist.
 
MVH
Sweneric Andersson
 
Inlägget flyttat från Landskap -> Öland -> Efterlysningar