NULL Skriv ut sidan - Sandby

Anbytarforum

Titel: Sandby
Skrivet av: Bert Konijnendijk skrivet 2013-01-22, 20:56
Tack Birgitta,
det är Carl född 1779 som är min ane så jag förstår att Pehr Larsson den äldre d 1827 var hans far. Möjligtvis född i S.Näsby 1757. Han blev enligt dödsannonsen 70 år 6 mån och 20 dagar. En sån tydlig åldersangivelse tyder på att han var född i samma församling och att hans födelsedetaljer var ordentligt noterade. I så fall skulle han vara född i månadsskifte maj/juni år 1757. Då det finns 2 styck Per Larsson född 1757 passar den född i Åby den 9/5 1757 bäst in.  
 
En bra sak är att i födelsenotisen finns angiven vilkea som är man- och kvinnfolkets faddrar. Jag utläser det som följer:  
Manfolket: Lars Persson i S:Sandby, skomakaren Lars Andersson i Åhby, dr Nils Andersson i Rumpetorp, dr Lars Larsson i Åhby.
Qvinnfolket: jungfru Anna Maria Dela Roche, Lars Anderssons hustru Elisabeth i ?Gårdby?, Jöns Stephanssons hustru Ingre i Åhby, pig Bengta Larsdotter i Åhby, pig Ingre Gabrielsdr ibm, pig Elsa Jönsdr ibm.
 
Hur var reglerna i egentligen för faddrarna? Var det företrädesvis släkt? Syskon? eller farbror/morbror?
Tacksam om någon vet mer om detta.
 
m v h
/Bert