NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19.1.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19.1.2001
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2000-09-06, 22:53
Hej släkting!
 
Jag observerade redan för ca 20 år sedan att du hade ungefär samma härstamning som jag från släkten Hultgren. Jag hade i början av min forskning stor nytta av din skrift om släkten Hultgren, som du hade donerat till Genealogiska föreningens samlingar i Stockholm, dit jag ofta hade mina vägar under min Uppsalatid (Jag tog även en kopia på den, som jag fortfarande har kvar).  
 
Jag hade också till en början vissa svårigheter med Nils Hultgrens ursprung, men vissa ledtrådar fanns dock; bl.a. det av dig nämnda kusinskapet. Jag började därefter fingranska husförhörslängder och mantalslängder. Din tidigare teori om Hults socken var i och för sig intressant, men vissa omständigheter gjorde att Nils ändå föreföll vara infödd Hycklingebo. Jag misstänker starkt att namnet Hultgren är taget efter Pekhult, där två generationer bott före honom. Nils förefaller också ha haft två bröder: Anders (Sellerman eller Sellergren) och Per, som båda bodde i Pekhult före honom. Men när Nils kommer tillbaka efter sin tid som sjöman och kofferdistyrman, verkar det ha blivit han som tagit över hemmanet.
 
Observera också att Nils Hultgren är brorson till ana 17 Ingiel Eriksdotter, f 169(7) dock född i Tjuserum, inte i Råshult (OBS ändringen!), g m Håkan Svensson, d 1760 10/11 i Pekhult, Hycklinge, [i antavlan här ovan för Nils Peter Svensson, (fredag den 12 maj 2000 - 21.33) och fredag den 2 juni 2000 - 19.23:]
 
Här följer en antavla för Nils Hultgren:
 
 
***P***

1 Nils Jönsson Hultgren, f 173(3) i Pekhult, Hycklinge sn, d där 1790 4/10, sjöman, kofferdistyrman, hemmansägare i Pekhult, Hycklinge sn och i Boda, Odensvi sn (m. fl. egendomar), (g 1:o 176(4) m Ingeborg Hansdotter) g 2:o 1770 27/10 i Odensvi m Maria Nilsdotter, f 1748 1/3 i Bockrössle, Odensvi sn, d 1829 9/4 i Pekhult, Hycklinge sn, hustru i Pekhult (g 2:o 179(8)m Stefan Jonsson, bonde i Pekhult, Hycklinge sn)
 
 
***I***

2 Jöns Eriksson, f 169(4) i Tjuserum, Hycklinge sn, lever ännu 1772 i Pekhult, Hycklinge sn [mtl], bonde och sexman i Pekhult, g 1725 i Kila, ibid. sn [ky-räk = Hycklinge LIb:1]   m
 
3 NN Nilsdotter, lever ännu 1754 i Pekhult, Hycklinge sn [mtl], fr Kila, Hycklinge sn, hustru i Pekhult  
(Argument 1: Enligt Hycklinge LIb:1 gifter sig en Jöns Eriksson i Kila 1725. Någon med det namnet är ej bosatt i Kila (och året därpå bor Jöns med hustru i Pekhult), varför det måste vara brudens hemvist. Argument 2: Sven Svensson i Fjärdingsbo, tidigare i Kila, är sonson t. Nils Olsson och Elin Persdotter i Kila, och bror till Ingeborg Svensdotter, kallas Nils Hultgrens syskonbarn.[but])
 
 
***II***

4 Erik Nilsson, f 1668 11/10 i Mulestad, Odensvi sn, d 1739 i Tempelsmåla (under Pekhult), Hycklinge, sn [ky-räk], bonde i Tjuserum, Råshult, Sillstad och Pekhult, vilket sistnämnda hemman han köper skatte- och besittningsrätten på 1718 [Kinda hd DB AI:16 § 10, s. 12], allt Hycklinge sn, g 1692 8/10 [vigseln noterad i både vigselboken för Odensvi och ky-räk. boken för Hycklinge] m
 
5 Anna Andersdotter, från Sillstad, Hycklinge sn, d 1735 i Tempelsmåla, ibid. sn [ky-räk], hustru i Tjuserum, Råshult, Sillstad och Pekhult, allt Hycklinge sn (g 1:o 1690 i Hycklinge [ky-räk] m Jöns Svensson, f 166(7) i Tjuserum, ibid. sn, d där 1692 [ky-räk], bonde i Tjuserum)
 
6 Nils Olsson, d i Kila, Hycklinge sn 1733 [ky-räk] bonde i Frälsegården, Kila, [Sigurd Eriksson: Kila - en östgötsk skogsby], g m
 
7 Elin Persdotter, d 1732 i Kila, Hycklinge sn [ky-räk], hustru i Frälsegården, Kila [Sigurd Eriksson: Kila - en östgötsk skogsby]
 
 
***III***

8 Nils Persson, f 163(5) i Rödja, Gamleby sn, uppvuxen i Österby, Hycklinge sn [enl db], bonde och knekt i Österby ännu 1663 [roul 1663], sedan bonde i Mulestad, Odensvi sn, d 1705 7/4 i Odensvi sn genom olyckshändelse [db], (g 1:o m Karin Persdotter d 1664 [bg 6/3] i Mulestad) g 2:o 166(5) m
 
9 Kerstin Andersdotter, f 163(3) i Mulestad, Odensvi sn [db], d där 1703 16/8, hustru i Mulestad
 
10 Anders Månsson, d 1710 i Sillstad, Hycklinge sn, bonde och nämndeman i Sillstad, nämnd där från 1674 [mtl], g m
 
11 Ingiäl Larsdotter, d 1711 i Sillstad, Hycklinge sn, hustru i Sillstad
 
 
***IV***

16 Per Larsson, d 16(60), ca 1635 bonde i Rödja, Gamleby sn, sedan i Österby, Hycklinge [mtl] g m
 
17 Gälika Staffansdotter, lever ännu 1662 i Österby, Hycklinge sn [mtl], men är d före 1687, hustru i Rödja, Gamleby sn, sedan i Österby, Hycklinge sn
 
 
***V***

34 (mycket sannolikt:) Staffan NN, frälsebonde i Österby, Hycklinge sn, nämnd 1613 [ÄL2] och ännu 1621 [skl]
 
***

 
Med vänlig hälsning,
din bryllings son,
Carl-Fredrik Hanzon