NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-02
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-09-01, 14:00
Den som undrar varför jag tjatar om adel när det handlar om en skattegård!
 
Ägandet av skattegården Härna är fortfarande tämligen oklar. Frågan har varit uppe tidigare. Enligt jordeboken 1650 ägdes skattehemmanet Härna av Paridon von Horns änka som bekommit det under frälse (upplysning jag fått från Riksarkivet nyligen). Enligt jordebok för Hycklinge socken fanns 1675 ett 1/2 mtl skattehemman i Härna som brukades av Jonas i Härna och i marginalen har noterats att sal. Paridon von Horns efterleverska Maria von Qvickelberg erhållit detta hemman under frälse. 1680 års jordebok innehåller samma uppgifter med undantag för att namnet på sal. Paridon von Horns efterleverska har angetts. Hon hette Elisabeth de Kurlas och var gift med adelsmannen Johan Gubbertz (adlad von Qvickelberg).  
 
Troligen avsågs frälseräntorna från skattehemmanet Härna 1/2 mtl i Hycklinge sn. Skatteägarnas rätt var således oklandrad. Men jag är för min del inte helt säker. Var Margareta Eriksdotter på något sätt släkt och arvinge till Johan Gubbertz. Visserligen hade Elisabeth och Anna Zachrisdotter köpt gården på 1660-talet men i jordeböckerna lär det ju förekomma en viss eftersläpning.