NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-22
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2006-09-20, 11:16
Hej! Jag vill inte på minsta sätt föregripa Christinas svar, eftersom jag ju inte känner till dessa specifika personer.  
 
Men rent generellt kan man egentligen inte utgå ifrån något alls vad beträffar efternamnsskicket under denna period. Senare hälften av 1800-talet och i synnerhet 1870/80-talen är ju en kulturell brytningstid, då ruralt står mot urbant; d.v.s. den redan nu försvagade allmogekulturen uppluckras mer och mer (och successivt ersätts) av den framträngande stadskulturen, buren av bl.a. arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen, väckelserörelsen och emigrationen; i dessa trakter kanske framför allt de båda sistnämnda.  
 
I namnhänseende innebär detta att man börjar övergå till att överta faderns patronymikon oförändrat, som ett släktnamn, i stället för att, som tidigare, anta ett eget patronymikon bildat av faderns förnamn följt av -son eller -dotter. Ibland skär denna brytpunkt rakt igeom en syskonskara, så att de äldre syskonen har ett äkta patronymikon, medan de yngre har samma efternamn som fadern. Min morfars syskonskara är ett bland många exempel på just detta.
 
Utan att ha studerat det hela, måste vi således räkna med följande möjliga alternativa efternamn för ovannämnda barn:
Augustsson
Ferdinandsson
Petersson
Pettersson
eller t.o.m. Persson, eftersom man fortfarande var medveten om Per och Pet(t)er var former av samma namn.
 
Men Christina (eller någon annan) kanske har upplysningar om vad de egentligen hette.