NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-22
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-10-09, 01:33
Lars Jonsson i Härna, häradsskrivare g.m. Kristina Olofsdotter (g2.m. Zacharis Benedicti). Beklagar att jag splittrat diskussionen om Lars Jonsson på så många platser i forumet. Kommer fortsättningsvis att försöka hålla mig endast till Hycklinge även om han tycks ha brukat jord också i Horn sn. Bland annat följande är känt om Lars Jonsson i Härna:
 
1.  
Vid debiteringen för Elfsborgs lösen 1571 hade Lasse i Juby 20 lod silver, 8 kor och 4 ungnöt, en häst och en stut.
 
2.
Vid Elfsborgs lösen 1613 finns Lasse Jonsson i Juby. Han betalar ingen skatt vilket väl tyder på att han kan ha arrenderat en frälsegård som låg inom säteriets rå och rör.  
 
3.
Lasse skrivare uppbuder 1616-02-19 tredje gång en gård i Härna  
 
4.
Lars Jonsson häradsskrivaren i Juby (Kristineberg) klagar 1618 25/9 om ön Bjuggö (1/4 skattetorp) och jord där tillhörig Härna.
 
Om Lasse i Juby enligt Elfborgs lösen 1571 är identisk med Lasse Jonsson häradsskrivaren  i Juby så måste han ha varit en gammal man (f. Ca 1550) när han köpte sitt hemman i Härna. Om så vore fallet så kan han knappast vara identisk med den häradsskrivare Lars Jonsson som skrev sig till Karshult i Motala socken eftersom denne var verksam ännu 1628. Jag har därför tills vidare avskrivit honom.
 
Det som komplicerar det hela är att det i domboken för Kinda härad 1683-06-25 klart och tydligt står att Härna var salig h. Kerstins i Gladhammars möderne jord och att hon brukade gården tillsammans med sin förre man Lars Jonsson.  Var det då den gård i Härne som Lasse skrivare uppbudade 1616 som avsågs (en gård som då skulle ha tillhört h.  Kerstins mor) eller en annan gård som tillhört Kerstin Olofsdotter? Jag har fortfarande inget bra svar.