NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-18
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2002-09-16, 08:56
Anna-Lisa!
Jag har helt motsatt erfarenhet av Vadfors' s.k. byalänger. Ju mer jag använder dem, desto mer förvånad blir jag över hur många fel och tvaksamheter som förekommer i dem, även för tiden efter kyrkobokföringens införande - fel som uppkommit p.g.a. felläsningar, sammanblandningar och felaktiga slutsatser av källmaterialet.
 
Felaktigheter kan förekomma i alla släkutredningar, som du påpekar. Ingen är ju ofelbar. Det är därför det är så viktigt att man anföra sina källor. Så länge man anger dem, kan den som läser utredningen alltid kontrollera om uppgifterna är korrekt återgivna och om källan är trovärdig. Så är dock inte fallet med Vadfors' byalängder och det är detta som är den allvarligaste kritiken mot dem, som jag, Torbjörn Näs och andra forskare framfört. Se senast Anders Winroths kritik i Släktforskaren nr 84 (2002), s. 7 rörande Knutsbo.
 
Vadfors redogör tyvärr inte för varifrån uppgifterna kommit i varje enskilt fall, när de inte hämtats direkt från en primärkälla i kyrkbokföringen. Majoriteten av uppgifter om släktskap för tiden innan kyrkbokföringen förefaller vara mer eller mindre väl grundade gissningar, t ex utifrån patronymikon, uppgift om arvejord i en viss by eller annat oklart, vilket inte alls framgår av byalängerna där de anförs utan reservationer.  
 
För den som inte själv gått igenom domböcker och skattelängder för Norrbärke och Grangärde, är det omöjligt att avgöra när Vadfors bara gissar eller när han faktiskt har dragit rätt slutsatser av uppgifter han träffat på i det juridiska och kamerala källmaterialet. Detta är givetvis ett allvarligt och oförsvarligt metodfel, vilket lätt hade kunnat undvikas om Vadfors angett källor (där de inte är självklara) och aldrig angett släktskap utan reservationer och klargörande resonemang när de enbart grundar sig på gissningar.  
 
Med tanke på hur snabbt information idag sprids, inte minst genom Internet (Vadfors' källösa byalängder citeras flitigt i Anbytarforum utan reservationer), borde detta vara en självklarhet för alla som delar med sig av sina forskarmödor till andra. Ingen, inte ens Vadfors, är en så stor auktoritet att han inte behöver redogöra för sina källor. Vad hjälper då en liten reservation på försättsbladet om att felaktigheter kan förekomma, när kontrollmöjlighet saknas?  
 
M v h
Torsten Berglund