NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-01
Skrivet av: Birgit Andersson (Birgit) skrivet 2003-04-26, 20:37
Hej Gunlög!
 
Även om jag forskar i Snöåns befolkning är jag definitivt inte någon expert. Jag tror i alla fall att fadern till din Johan heter Jon Karlsson.
Jon Karlsson är född i Klenshyttan, Grangärde sn. ca 1669. Han var gift 1 med Sara Samuelsdotter från Gruvriset. 1701 gifte han sig med Margareta Samuelsdotter.
Margareta är född 1678. Hennes föräldrar var
Masmästaren Samuel Hindriksson från Tuna Hästberg och Elisabet Johansdotter från Snöån.
På 1670-talet fick Samuel uppta ett torp Finn Samils på svärfadern Johan Erssons utmark i Snöån.  
Enl. dödboken från år 1724: Jon Karlsson ifrån Snöån, född i Grängie och Klenshyttan av ärliga föräldrar. Gifte sig 1:a gången med Sara Samuelsdotter i Grufriset, med vilken han levde i 6 år och haft 2 barn, sedan änkling i 3 år. 2:a giftet med Margareta Samuelsdotter (1701) i Snöån, med vilken han sammanlevt 23 år och haft 7 barn. Hans leverne varit mycket stilla och vackert. Blev död av invärtes sveda och värk den 27 sept.
Margareta Samuelsdotter gifte om sig med Per Samuelsson i Skäret.
Vilket år din Johan är född har jag inte kunnat utläsa. Födelseboken är ju så förstörd (bränd?) så det är nästan omöjligt att avgöra vilket år det gäller.
Mvh Birgit Andersson