NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-25
Skrivet av: Ingeborg Palmén skrivet 2005-01-12, 15:51
Carl Petter Norrbom, f. 20/8 1805, d. 7/2 1882, Norrköping ohh Maria Magdalena Lindqvist, f. 26/7 1804 i Linköping, d. 30/9 1879 i Norrköping. Vigda 1/8 1830, dottern Catharina Maria, f. 7/7 1833 i Norrköping (St Olai). Detta är uppgifter jag fått fram ur familjepapper.
Nu har jag äntligen fått tillgång till en mikrokortsläsare för svensk standard och försökt checka uppgifterna i dopboken(mkt dålig kopia). Dottern CM är född 7/7 1833 som oä till pig. Mgdl Lindqvist. MEN 4/6 1835 finns sonen Jacob Detloff till fabriq. Carl Petter Norrbom och ?? Maria Helena Lindqvist och under föräldrarna antecknat vigde 1/8 1830. Så de uppgifter jag har stämmer bitvis.
Nu undrar jag om Carl Petter hade ett harem Lindqvist, Maria Magdalena och Maria Helena, eller om det var samma person (Maja Lena). Och varför det fanns specialanteckning om ett 5 år gammalt giftermål under föräldrarna. Finns det en vettig förklaring (om det var samma person hemligt giftermål, varför)?
Jag är också mycket intresserad av Carl Petters familj, vad fabricerade han, hade familjen Norrbom funnits länge i Norrköping osv.
En möjlighet att börja nysta kunde vara Carl Petters eller Maria Magdalenas bouppteckning. Var förvaras Norrköpings 1870 - 1885 ? Vet någon om man kan fjärrlåna kopior eller få avskrifter av dem ?
Det blev mycket frågor, men jag är tacksam för varje minsta uppslag för att lösa gåtorna.
MVH Ingeborg Palmén i Helsingfors