NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-25
Skrivet av: Åke Bjurström skrivet 2005-01-14, 15:59
Ingeborg Palm?n
 
När det gäller Maria Magdalenas olika namn så är det nog samma kvinna, prästerna hade en förmåga att ändra stavning efter situationen, men helt säker kan man inte vara.
Att Catharina Maria står utan far vid födseln är helt klart, men jag tycker det står 1832 som vigseldatum när Jacob Detloff föds, men det är ju lika illa.
Snabbkollade i S:t Olai vigselbok men fann inget. Vigseln kan ju ha skett i Linköping där Maria M. var född.
Vid bägge barnens födelse är hyresvärden Österholm, vilket antyder att Maria M.kan ha varit piga hos Carl Petter.
Tyvärr finns ingen hänvisning till sida i Hfl, jobbigt att söka i en stor församling som S:t Olai.
 
I en adresskalender fann jag C P Norrbom, Klädesfabrikör och Färgare. Han finns i kalendern för åren 1848,1851 och 1856, sedan ett längre hopp till 1874 då han inte är med längre.
Adress, först Bråddgatan 14, sedan nr 24.
 
Bouppteckningsingresser finns på Norrköpings stadsbibliotek för åren 1700-1829, av Marie-Anne Olsson, senare vet jag ej var man kan läsa.
 
Carl Petters familj verkar bestå av flera generationer sämskmakare i Norrköping, med förgreningar till Linköping.
Carl Petter var enda barnet, i alla fall när fadern avled. Sämskmakaren Jacob Peter Norrbom avled 7 apr. 1829. (f. c:a 1770)
Carl Petter föddes oäkta, men tydligen erkänd av fadern. Mor avlidna hushållerskan Anna Catharina Cederberg. Övriga arvtagare var Jacob Peters syskon.
 
Farfar Sämskmakaren Johan Norrbom d. 30 nov. 1820.
Farmor Anna Catharina Öman, d. 19 jan. 1791.
 
Mvh Åke