NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-25
Skrivet av: Ingeborg Palmén skrivet 2005-01-17, 22:42
Åke !  Tack !! Det var en hel del att smälta. Jag tycker mysteriet blir konstigare, av många orsaker. För det första då Maria Helena, som jag har antecknat som Maria Magdalena och född 26/7 1804 i Linköping. Detta har hennes barnbarnsbarn som tonåring antecknat vid en tidpunkt då dottern Catharina Maria ännu levde, så det måste jag försöka kontrollera i Linköpings doplängder. Naturligtvis kan ju dottern Catharina Maria på gamla dagar fabricerat åt sig en bättre start i livet än hon i verkligheten hade. Jag har förstått att hon var rätt krånglig av sig.
Jag har lånat SVAR-kort för Norrköpings doplängder 1827 -1844, kruxet har varit att hitta en läsapparat som läser dem - vi har mindre kort i Finland nämligen, men nu har jag löst det problemet, så jag måste beställa Linköping som nästa, hoppas kvaliteten är bättre på dem.
Det är klart att jag är intresserad av allt du kan hitta om Norrboms, verkligt intressanta, eller tills vidare gåtfulla, i alla fall för mig.
Att Carl Petter hade varit i Finland var en total nyhet för mig. - Det första som jag kommer att tänka på är Pyttis kommun ca 150 km öster om Helsingfors, men där kunde man nog inte få någon utbildning som gesäll, rena rama landsbygden. Textilindustrin i Finland kom igång först i medlet av 1800-talet och då i Tammerfors, mitt inne i landet. Måste titta på alla våra kommuner, om någon skulle passa in. Jag tippar på någon ort vid österbottniska kusten.
Än en gång ett hjärtligt tack - nu fick jag verkligen myror i huvudet igen.
mvh Ingeborg