NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09
Skrivet av: Åke Bjurström skrivet 2005-01-27, 18:59
Ingeborg
 
24 sept 1860 tar mamsell Catharina Maria Norrbom f. 7 juli 1833 ut flyttbetyg för att bege sig till Hallingeberg i Kalmar län.
Dit kommer hon aldrig utan skrivs in den 20 nov vid Överums bruk (Järnbruk), Västra Ed socken, Kalmar län.
 
Hon får anställning hos Inspektören (Chef vid bruket) Jonas Peter Wernmarks familj.
Här finns även många pigor. Mamsell Norrbom är kanske sällskapsdam, guvernant eller husföreståndarinna. (Enl. förslag på mamsell i Rötter).
 
29 mars 1862 flyttar hela familjen, makarna Wernmark, tre barn, mamsell Norrbom och två pigor några mil norrut, närmare östgötagränsen till Överström, Ukna socken.
 
1863 dör Jonas Peter Wernmark och 23 okt. 1863 reser hon tillbaka till familjen i Norrköping.
 
29 okt. 1864 tar mamsell Catharina Maja Norrbom åter ut flyttbetyg i S:t Olai, nu för att resa till Norrberke.
 
AI:61 1863-1868, kort 3/9, sid 82.
Marginalant: 3dje lysn. t. äktenskap med Skogsförv. Johan Casper Leander i Norrberke. (nr 106-64).
Stavas nu Norrbärke vid Smedjebacken, Dalarna, Kopparbergs län.
 
Jag hade bara tänkt ge dig några tips om sådant som var svårt att finna från Helsingfors, men det blev så intressant så jag blev kvar.
Finner jag något i framtiden så kommer jag tillbaka i S:t Olai, annars är detta allt.
 
Mvh Åke