NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-17
Skrivet av: Linda Bjelkendal skrivet 2007-03-10, 15:14
Min svärmors farfar, Ernst Fredrik, föds 1893-09-22 i Östra Eneby av Amalia Ottilia Qvarnström. Han är antecknad som oäkta och utan far, men det står också lysning nr 32-92 med dräng Aug. Fredrik Andersson Pilgatan 6 (fästekvinna).  
Kan man anta att August Fredrik är fadern trots allt?
 
Amalia O och August F flyttar sedan ihop och under under åren 1894-1898 föder Amalia O ytterligare fyra barn. Alla utan fader och noterade oäkta i födelselängden. Amalia O och August F gifter sig aldrig, men enligt hfl bor dom alltså tillsammans.
I hfl finns följande notering på August F (ungefärligt):
3 lysningar avkunnade i Östra Eneby den 11 / 18 och 25 dec 1892. men härads...har den 8/7 93 förklarat pig Augusta Andersson i Dagsberg socken att hon är hans äkta hustru (Se betyget)
 
Det borde väl innebära att August F alltså trolovat sig med Amalia O trots att han redan var gift? Hur är det möjligt?
 
På genline kan jag inte följa familjen längre än till 1899 i hfl, men där har HELA familjen flyttats vidare till nästa hfl. När jag söker reda på dem i Sv. bef 1900 hittar jag August F tillsammans med ovannämnda Augusta Andersson och ett antal barn. Amalia O lever enligt sv. bef nu själv med sina barn.
 
Hur ser ni på allt det här?
Själv får jag inte ihop det riktigt. Om det nu kommit ett domslut på att August O redan är gift med Augusta, varför stannar han hos Amalia O?  
Är det troligt att han är far till Amalias alla fem barn som föds under hans tid trolovad och boendes tillsammans med henne? Varför är han då inte noterad som far?
 
Dom bor alltså tillsammans i Sankt Olai... därför skrev jag under den här rubriken.  
 
Vore roligt att få lite synpunkter!
Hälsningar Linda