NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-31
Skrivet av: Tommy Andersson skrivet 2006-03-12, 20:45
Margareta Berggren:
Blev nyfiken eftersom jag ser att du hamnar på samma Israelsfolk i Hagge som jag själv försöker kartlägga.
 
Hammarsmeden Isak Bofvarsson tyder jag det som, mycket märkligt namn är det i alla fall. Tydligen har han en bror Jacob som också vistas i Marnäs.
Namnet skulle kunna vara en variant på Bödvar men jag är mycket osäker på tolkningen. Skulle gärna lägga ut en bild på den sidan i hfl där det är tydligast, där båda bröderna vistas i Marnäs.. men jag har för tillfället inte koll på hur man lägger ut bilder på Rötter, får kanske återkomma med det.
 
Karin Andersdotter är förmodligen dotter till Anders Larsson i Narvgården, Norrbärke. I den äldsta hfl jag har tillgång till (via genline) står en Anders Larsson överst i gård nr2 i Narvgården. Hans hustru heter Karin.
 
Widich Andersson är gissningsvis en bror och närmast under Widich nämns en Karin Andersdotter där prästen har tillagt: nu i Lodwika, dvs Ludvika i Grangärde.  
 
Israel Hansson är son till en Hans Olsson och en Karin med ett patronymikon som jag har svårt att tyda, kan vara Bengtsdotter.
 
Hans Olsson är bror till min ana Israel Olsson, men längre än så har jag inte kommit. Möjligen är dom söner till en Olof Olofsson i Hagge som ger flera gåvor till kyrkan enligt kyrkoräkenskaperna på 1660-talet.  
Har du mera pejl på den släkten är jag mycket intresserad.
 
mvh Tommy