NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2013
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2013-03-24, 18:55
Hej Christina!
Det står i bouppteckningen efter Brita Cathrina Andersdotter i Hammarkinds häradsrätt FII:53 sid 513: afl Evas 4 barn, Anders Gustaf, Per Fredrik,Johan Fredrik och Maja Cajsa, omyndiga å deras sida befallningsman Johan Östberg vid Gusum. Inget efternamn!I Ringarums AI:5 sidan 605 står det att styf.d.Maja Cajsa Grönvall, född i Norrköping 1804 16/10. I Norrköping S:t Olai CI:7 sid 359 finner jag Maria Catharina som dotter till byggmästaren Johan Grönvall och Eva Ljungquist. Min fråga är när Johan Grönvall och Eva Andersdotter gifte sig, var han var ifrån, och vad som hände med de tre sönerna som står i Brita Catharinas bouppteckning 1822.  
 
Jag vet att Eva och Brita Catharina var systrar, födda i Gållösa i Tryserum. Fadern har Anders Jönsson, jag god koll på, men modern, Maria Elisabeth Persdotter, är jag osäker på och undersöker bland annat Anders Jönssons och Maja Cajsas Persdotters dopvittnen och det är flera som kommer från Ringarum och jag kan inte räkna ut att de är släkt eller inte.  
 
Kanske har min fråga varit lite luddig eftersom jag har kollat Maja Cajsas Grönvalls äktenskap och död (Byngsbo i Ringarum), men inte hittat Johans Grönvalls och Evas söner och var de tog vägen och om de kan ge någon ledning till Maja Cajsas Persdotters föräldrar.
 
Har du någon uppgift om Johan Grönvall och sönerna? Eller om Maja Cajsa Persdotters ursprung?