NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2007
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-07-11, 20:29
Anders och Bengt,
 
Uppgiften ang. Fredrik Matssons hustrus patronymikon är från ett arvsskifte i Snöån 11 och 21.1.1692. Domboksprotokollet lyder:
 
Förekommo efterfölliande aff salig Erich Joenssons arffvingar i Snöåhn, nembligen sohnens Johan Erssons arffvingar ibidem, såsom Hans Johansson och dess syskon. Item hustru Sara Ersdotters, Widich Larssons i Lernbo hustrus sohn, Johan Widichsson. Noch på hustru Margareta Ersdotters, Fredrich Mattssons i Snöåhn hustrus vägnar, dess högste Creditor Göran Kart. Dessa tre förbemälte Erich Jonssons arffvingars fullmächtige begiärde alla få niuta reff och proff på salig Erich Erssons lägenhet i Sundet, och hvad han finnes haffva mehr eller bättre dehl på sin broderslott än de andre. Erich Erssons arffvingar, Hans och Johan  Erssöner i Sundet, item Johan Belgmakare och Pehr Hennichsson i Persbo inlade tingsconfirmation aff den 5 och 6 Augusti 1669, deruti confirmeras den förening samptlige salig Erich Jonssons arffvingar sigh emellan giordt den 18 Juni 1668. [Kjell Vadfors, Nyhammar domboksavskrift].
 
Nu är det i dagarna 11 år sedan jag forskade på Anders Fredriksson och hans far, Fredrik Matsson.  
 
Men då kunde jag inte, likt Bengt, finna någon annan Fredrik i Snöån aktuell tid. Så jag drog ingen annan slutsats än att det var Fredrik Matsson från Danmark som åsyftades.  
 
Genom åren har jag också lärt mig att domboksprotokollen har mycket hög tillförlitlighet, i synnerhet när det som i detta fall rör sig om ett arvskifte. Att hustrun heter Eriksdotter, och inte Persdotter, vill jag därför vidhålla. Prästen har tydligen konsekvent angivit fel efternamn i kyrkoboken, något som inte sällan förekommer. Han utelämnar sedan efternamnet vid giftemålet, vilket visar att han varit osäker på eller inte kännt till det.  
 
Vänligen,
Leif