NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 september, 2007
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2007-07-12, 20:51
Torsten,
 
När jag senast forskade på den här släkten, d v s 1996, hade jag bara släktforskat i 2 år. Jag vill påpeka detta för att i någon mån urskulda de brister i objektivitet och källkritik som här har uppdagats.  
 
Jag antar att du har större erfarenhet av domböckerna från Norrbärke, så jag kan inte gå emot dig på den punkten. Det förvånar mig dock att det skulle vara så mycket fel på namngivningen just i detta tingslag. Jag har erfarenhet från en rad andra tingslag i Bergslagen och känner inte igen mig i den bild du ger av dombokens bristande namnuppgifter visavi kyrkobokens. Även om domboksnotisen inte alltid redovisar någonting nytt i sak, kompletterar och därmed stärker uppgiften ofta det man funnit från andra källor, t ex kyrkoböcker eller mantalslängder.
 
Nu visar ditt inlägg ändå att Margareta inte kan vara dotter till Erik Eriksson. Även om jag som gröngöling i gebitet för 11 år sedan kanske drog något förhastade slutsatser, är de ändå grundade på vad som faktiskt står i domboken. Men jag håller naturligtvis med dig om att alla uppgifter, från olika källor, noga måste kontrolleras mot varandra innan man drar sina slutsatser. Detta är också en regel jag försöker tillämpa idag. Annars fungerar det inte.  
 
Jag kommer därför så småningom kontrollera Kjell Vadfors uppgifter om Margaretas anor, som är en nyhet för mig. (Jag ska upp till Ludvika nu i sommar och ska försöka hinna med ett besök i VBS lokal. Min mor har sommarsuga i Dagkarlsbo, inte långt från Snöån). Din förklaring om orsaken till felskrivningen av Margaretas patronymikon - att prästen felaktigt angivit styvfaderns namn - verkar f ö rymma ett stort mått av sanning.
 
Anders! Jag kan inte nu svara på varifrån jag fått uppgiften. Har sökt i mina gamla anteckningar, men hittar inte någonting relevant. Eventuellt är uppgiften från mantalslängden eller någon historik/artikel över Snöån jag läst? Det var ju en stor hytta där, så det var många smeder och bergsmän.  
 
Med vänlig hälsning
//Leif