NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 maj, 2010
Skrivet av: Annastina Sekunde skrivet 2010-04-09, 13:50
Jag behöver hjälp med Nils Jonsson Frost. Jag lägger problemet under Norrbärke, men det berör flera församlingar.
 
Hans far Jonas Nilsson Frost föddd 1620 i Olshyttan, Stora Tuna/Silvberg och död 1678 i Västansjö, Nb. 1:a hustrun är  Margareta Valdriansdotter, död 1663 i Bråfall, Silvberg.
 
Detta par får tre barn i Olshyttan och flyttar till Västansjö, Norrbärke, där Jonas Frost står som länsman och gifter om sig med Malin Holstensdotter. Rubr. son anges vara född omkring 1650, trol i Tuna. (Kjell Vadfors).
 
1670 gifter sig Nils Jonsson, Västansjö, Nb med Margareta Larsdotter, Flatenberg. Där anges han vara föddd ca 1641 i Västansjö (Vadfors). I vigselnotisen står endast Nils Jonsson från Västansjö (inte Frost). Åtminstone 7 barn föds 1671-86 och vid två av födslarna kallas fadern Jonsson Frost.
 
Så långt verkar allt problemfritt. Men så läser jag i en bok om Silvberg om Jonas Nilsson Frost och hans hustru Margareta Valdriansdotter. Där sägs att deras son Nils står som den siste inbrukaren i Bråfalls hytta och att han gifter sig med Frans Giliussons änka Kerstin 1673. I Silvberg C:1 vigslar 1673 står ifrån Bråfall Nils Jonson Frost och Hust. Kerstin 19? Trinit..
 
I Nb hfl 1671-93 finns under Västansjö och Jonas Nilsson Frost även Nils Jonsson född? uti Bråfall. Under hans namn står Kerstin Eriksdotter, hustru?
 
I boken om Silvberg skriver författaren att han i kyrkboken 1688 funnit antecknade Nils Frost med Frants Giliussons änka Kerstin samt barnen Zacharias Frantson, Anna Frantsd. samt och Kersten Nilsdotter. Vilken kyrkbok?  
 
Har någon forskat om Nils Jonsson Frost och har någon förklaring? Kan det finnas två Nils Jonsson Frost??
 
Väntar med spänning på reaktioner.
Annastina Sekunde