NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2011
Skrivet av: Annastina Sekunde skrivet 2011-03-14, 13:32
Hej igen Maj-Brith!
I Norrbärke AI:3, bild 32 finns Per Hansson Spore med hustru Karin Halvarsdotter och (vissa?) barn. efter sonen Hans finns inskrivet något som jag tyder till hu Lisbeth Larsdotter, inga data. Vi kan nog glömma henne.
 
I AI:4 bild 34 finns änkan Karin Halvarsdotter kvar. Här dyker sonen Petter upp. Enligt dödboken är han född 1699 i Nb, men jag har inte hittat födelsen. Hans har jag inte fler uppgifter om i Nb. Möjligen har han flyttat till Ramsberg, inga flyttningslistor finns i Nb - i Ramsberg möjligen men svårlästa.
 
I Ramsberg AI:7 finns en familj; Torparen Hans Persson, som du skrev. Hans Persson dör 1767 i april i Sandsjö (LI:5). Hans hustru Catharina Persdotter ska ha dött 1764 enl. Ramsberg AI:7. Jag har inte sökt henne. Hon har tydligen inte dött i Nb, som du skrev i ditt första inlägg. Jag har inte heller funnit vigseln 1744 vare sig i Nb eller Ramsberg.
Jag antar att det blir svårt att finna några uppgifter om Catharina Persdotter. Jag sökte i Disbyt och där finns en forskare som nämner henne, dock utan att ha belagt vare sig föd. (1702) eller död (1764).
 
Det var allt från mig och nu lämnar jag detta.
Mvh
Annastina