NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 november, 2011
Skrivet av: Annastina Sekunde skrivet 2011-11-08, 19:28
Jag har ett problem, som jag försökt få hjälp med  tidigare och försöker nu än en gång:
 
Jag behöver hjälp med Nils Jonsson Frost. Jag lägger problemet under Norrbärke, men det berör flera församlingar.  
 
Jag har en Jonas Nilsson Frost föddd 1620 i Olshyttan, Stora Tuna/Silvberg och död 1678 i Västansjö, Nb där han står som länsman.. Han gifter sig andra gången 1663 i Västansjö med Malin Holstensdotter, änka efter Per Tidicsson, Västansjö. Jonas Nilsson medför tre barn födda  i Olshyttan när han flyttar till Västansjö.  
Nils f. ca 1650
Margareta 1652
Johan 1656
(Hittills enl. Vadfors)  
 
 
Hans 1:a hustru bör vara  Margareta Valdriansdotter, död 1663 i Bråfall, Silvberg.  Vigsel 1641 i Stora Tuna.  
Jag läser i en bok om Silvberg om Jonas Nilsson Frost och hans hustru Margareta Valdriansdotter. Där sägs att deras son Nils står som den siste inbrukaren i Bråfalls hytta och att han gifter sig med Frans Giliussons änka Kerstin 1673 i kyrkboken 1688 funnit antecknade Nils Frost med Frants Giliussons änka Kerstin samt barnen Zacharias Frantson, Anna Frantsd. samt och Kersten Nilsdotter.  
 I Silvberg C:1 vigslar 1673 står ifrån Bråfall Nils Jonson Frost och Hust. Kerstin 19? Trinit..  
 
I Nb hfl 1671-93 finns i Västansjö  Jonas Nilsson Frost och även Nils Jonsson  uti Bråfall. Under hans namn står Kerstin Eriksdotter, (hustru?) Bör i så fall vara Franz Giliussons änka.
 
Så dör Nils Jonsson Frost - 1687 i Bråfall;  ..Nils Fröst wid Bråfall 50 åhr.  Den Nils jag har följt är född 1650 och skulle vara 37 år när han dör. Hans föräldrar gifter sig 1641.  Någonstans är något fel.
 
            XXX
 
Dessutom har jag en Nils Jonsson, Västansjö, som 1670 gifter sig med Margareta Larsdotter, Flatenberg. Där anges han vara föddd ca 1641 i Västansjö (Vadfors). I vigselnotisen står endast Nils Jonsson från Västansjö (inte Frost). Åtminstone 7 barn föds 1671-86 och vid två av födslarna kallas fadern Jonsson Frost. Vems son är han??
 
Ja - det var mycket och kanske mångordigt -  om någon orkar läsa och har synpunkter, är jag tacksam.
 
Mvh
Annastina Sekunde