NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-03
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2001-08-21, 20:09
På Roland Hermanssons fråga ovan (26 nov 2000) bättre sent än aldrig, eller...?
 
Den mycket produktive Björn Helmfrid (dessvärre bortgången för något år sedan) har skrivit en hel del om borgmästaren Evert Holm i Söderköping i S:ta Ragnhilds Gilles årsbok under en i många årsböcker återkommande rubrik, som jag vill minnas hette Små stycken ur Söderköpings historia.
 
Jag vill i min tur veta om sagde borgmästare förutom den ovan nämnda Brita Evertsdotter Holm också kan ha haft en dotter Margareta Evertsdotter (eller möjl. Edvardsdotter), gift med Philippus Bononius (eller Filip Bondesson), f 1593 i Furingstads sn, d 1669 i Locknevi sn, hovpredikant hos pfalzgreve Johan Casimir på Stegeborgs slott, kyrkoherde i Locknevi sn och prost (i hans första gifte)  
 
I den genealogiska litteraturen (herdaminnen, ättartavlor m.m.) säges hon vara en köpmansdotter från Söderköping, vars fader hade inkommit från England. (Att hävda utländskt ursprung var tydligen mode i släktkretsen; Herr Philips mor tillhörde ju släkten Laurin, som ju felaktigt påståtts vara än av fransk, än av skotsk extraktion.) Den enda köpman i Söderköping med namnet Evert eller Edvard jag har har kunnat hitta i handlingarna är just Evert Holm, som var köpman långt innan han svor borgmästareden. Kan det vara Holm som avses? Ur ett socialt perspektiv vore ju en sådan liasion såväl tänkbar som lämplig: En borgmästardotter och en kyrkoherdeson, tillika dotterson till en befallningsman och underfogde på Stegeborg. Brudgummen själv var ju också präst, och skulle snart bli hovpredikant på nämnda slott, och så småningom kyrkoherde och prost.