NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-10-28
Skrivet av: Marcus Brodd skrivet 2008-01-14, 21:02
Tack Kristina!
Väldigt intressant att Margareta och Brita skulle vara kusiner, det har jag inte hört tidigare. Men det torde innebära att Ericus Nicolai Holm och Evert Holm Har samma far? Alltså kyrkoherden Nicolaus Jonae (Laxman?), som dog 1568? Eller är det så att den text du hänvisar till skall tolkas som att det ligger tredje ledets frändskap mellan hans två hustrur Karin och Margareta?
 
Det jag bygger på är att släkterna Holm går in i varandra enligt vad jag tidigare beskrivit. Vad man kan se från Gustaf Elgenstiernas genealogi över Adliga ätten Prytz nr 702 och Linköpings stifts herdaminne är att Claudius Prytz först gifter sig med Margareta Ericsdotter (Holm), dotter av prosten och kyrkoherden i Styrestads pastorat av Linköpings stift Ericus Nicolai Holm och Anna Persdotter. Tittar man sedan under Adliga ätten Rosenholm nr 586, ser man att Ericus Nicolai Holm, kyrkoherdeson från Vadstena, kyrkoherde i Styrestad gifter sig med Anna Pedersdotter, dotter av Per Mattson Upplänning och Christina Ericsdotter. Dessutom kan man utläsa att Ericus Nicolais far var Nicolaus Jonæ. ”Härkommen på fädernet av en gammal urminnes adlig ätt, som kallades Laxman, och å mödernet av Jacobsköldar. Kyrkoherde i Vadstena 1550.”
 
Vänligen,  
Marcus