NULL Skriv ut sidan - Balck

Anbytarforum

Titel: Balck
Skrivet av: John Winblad von Walter skrivet 2000-04-11, 17:24
Hej Carl!
 
Du har berättat om några intresserant uppgifter på Olof Phardonis, som hittades inte i vanliga tryckta material.  Det skulle vara bra för Balck forskare och ättlingar att använda för vidare forskning.  
 
Själv, härstämmar jag inte från Olof Phardonis, så jag har inte ännu forskat en hel del på honum och hans släktkrets.  Om intresse, kanske, är att sonen Johannes i hans sigill i Riksarkivet handlingar (boskaplängd från 1620) förde initialer IOB, så det ser ut att redan i 1620 efternamnet Balck användades av släkten.  Men varifrån det kommer, så långt som jag vet, har inte någon gjört en bra berättelse.  Jag funderar om efternamnet Balck kan ha kommit från Olof Phardonis' hustru, som är, så långt jag vet, okänd till historia.  
 
Nytt herdaminne för Fjärdhundra kontraktet om ärkestiftet, som du säger, berätter igen liksom gamla herdaminnet att Olof Phardonis (Fålesson) var för en tid präst i båda Nora i Västmanland och Nora i Ångermanland.  Gamla herdaminnet, av Fant och Låstbom, i volymn II, sid 286, uppger att Olof Fåresson har frivilligt och tvifvelsutan med sine förmäns samtycke, samt församlingarnes bifall, omvexla pastorat med hvarandra, hvilket och till husgreåd och bohag till en del skedt är, förfogande sig Olof Balck således till Nora i Ångermanland, men.....  Då  gamla herdaminnet ser ut ha förlorat några tryckta ord eller rader, och börjar nästa sidan med en hel annat präst, Olof Laurentii Bure (som är min anfader), och med vilken Olof Phardonis sades att ha omväxlat hans pastorat.
 
Med säkerhet behöver hel Balck släktkretsen en försiktig och duktig undersökning, för det är flera problemmar.  Även gamla herdaminnet uppger att Olof Laurentii Bures son Roland Olai Bure (också an kyrkoherde i Nora sn) var g. m. en Catharina Balck som sades bli dotter till Olof Phardonis son, Johan Olai Balck, som också var kyrkoherde i Nora sn.  Nytt herdaminnet uppger inte dessa uppgifter, men det är lite besvis att det kan vara korrekt att Catharina Balck var riktig en gång g.m. Roland Olai Bure, som berättades lite om i Gunnar Löwegrens 1997 artikel i Släkt och Hävd.  Man hoppas att en förklaring kan komma ur forskning i primär och gamla material för uppkommande volymner om den nytt ärkstiftets herdaminne, eller genom intresse av en duktig forskare.